Huidige naam: Winthont
Oorspronkelijke naam: Sancta Theresia
Bouwjaar: 1934
Type: Belgische spits
Lengte: 39,05 meter
Breedte: 5,05 meter
Tonnage: 350 ton
Gebouwd in: Baasrode,
werf van Praet-Dansaert in België http://www.vvia.be/vviasites/9200_002.htm
Materiaal: Geklonken staal
Merk motor: Möes

 

   

De Winthont werd in 1934 gebouwd op een werf in België. Omdat de Belgische sluizen een standaard lengte van 40 meter hebben, werd een schip ontworpen van ruim 39 meter omdat zo per sluisdoorgang zoveel mogelijk lading vervoerd kon worden. Het schip werd gebruikt voor vrachtvervoer. Door de mergelresten die we tussen de spanten aantroffen, vermoeden we dat het schip voornamelijk voor vervoer hiervan gebruikt werd.

Begin jaren '70 deed de schipper afstand van het schip omdat het de concurrentiestrijd met de inmiddels veel grotere schepen niet meer aankon. Het schip kwam in handen van een scoutingvereniging in Rotterdam, de Willem Barendszgroep. Zij doopten de oorspronkelijke naam "Sancta Theresia" om in "Winthont" ( de naam van het schip waarmee Willem Barendsz Nova Zembla ontdekte).

 

 
  In 1992 kwam het schip beschikbaar voor de vereniging Wilde Vaert. Het schip was in slechte staat en vanaf '92 werd er met man en macht gewerkt om het schip tot een echt verenigingsschip te maken. Het is nu van alle gemakken voorzien maar heeft zijn authentieke uitstraling behouden.    
   

 

Naast het grote schip is de vereniging in het bezit van de Gatenkaas; een naam die de vlet kreeg omdat ze zo lek was als een mandje toen de vereniging hem kocht. Inmiddels zinkt hij niet meer. We hebben de luchtkast dicht gemaakt en de vlet van een zwaardkast voorzien.

De vlet kan met een buitenboord motor gebruik worden zodat hij als pendel kan dienen tussen wal en schip. Zijn nieuwe functie is als roei, wrik en zeilboot voor de zeeverkenners.

 

 
  Het kleine wrikvletje dat je hier buitenboord ziet hangen noemen we Bries puppie. Het wrik vletje lag vroeger op het achterdek. Met behulp van de hijskraan achter op het schip was hij over boord te zetten. Inmiddels is hij naar een nieuwe eigenaar gegaan en wel scouting Bleiswijk.    
    Scouting Bleiswijk heeft hem fraai opgeknapt. Hij heet nu Supke.  
  Quicksilver
Deze rubberen boot gaat, in tegenstelling tot de vlet, altijd mee. In noodgevallen is deze door zijn gewicht snel overboord te zetten om snel de kant te kunnen bereiken.
   
    De grote rubberboot slepen we in het kraantje op het achterdek achter ons aan. We nemen hem eigenlijk alleen mee als we met het schip een paar dagen weg gaan. De rubberboot ligt stabiel en gaat als het moet lekker snel. Ideaal dus om bootschappen mee te doen of leden van de kade op te halen. De boot kan geheel uit elkaar zodat we hem in de winter in het grote schip kunnen opbergen.  
  Centauer
De vereniging heeft gedoneerd gekregen een Centaur. Deze polyester zeilboot heeft een lengte van 6,2 meter. Hij is erg populair en dat komt vast omdat hij weinig onderhoud nodig heeft en heel snel is. Inmiddels is hij verkocht om een tweede vlet te kunnen finacieren.
   
    De Goudse kaas is onze tweede vlet. Hij is afkomstig van de zeekadetten uit Gouda. De namen van onze vletten hebben iets met kaas. De kleuren zullen dan ook wel zwart, groen met een geel randje worden.